W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wróć

Wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów

RSS

Miejsce załatwienia sprawy:

Starostwo Powiatowe w Piasecznie
Wydział Ochrony Środowiska
ul. Chyliczkowska 14, 05-500 Piaseczno
tel. 22 756 62 54 wew. 253

m.puchala@piaseczno.pl 

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest wymagane w związku z eksploatacją instalacji, do wytwarzania odpadów:
• o masie powyżej 1 Mg rocznie - w przypadku odpadów niebezpiecznych lub
• masie powyżej 5000 Mg rocznie - w przypadku odpadów innych niż niebezpieczne.

Właściwość organu określa art. 378 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Wymagane dokumenty:

Wniosek powinien zawierać:
• oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby,
• oznaczenie głównego prowadzącego instalację lub określenie zakresu odpowiedzialności poszczególnych prowadzących oznaczone części instalacji za eksploatację instalacji zgodnie z  przepisami ochrony środowiska, w przypadku określonym w art. 183b ustawy Poś,
• adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji,
• informację o tytule prawnym do instalacji,
• informacje o rodzaju instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsc emisji,
• ocenę stanu technicznego instalacji,
• informację o rodzaju prowadzonej działalności,
• opis zakładanych wariantów funkcjonowania instalacji,
• blokowy (ogólny) schemat technologiczny wraz z bilansem masowym i rodzajami wykorzystywanych materiałów, surowców i paliw, istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środo-wiska,
• informację o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez instalację,
• wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji - aktualnych i proponowanych - w trakcie normalnej eksploatacji instalacji oraz w warunkach odbiegających od normalnych, w szczegól-ności takich jak rozruch i wyłączenia,
• warunki lub parametry charakteryzujące pracę instalacji, określające moment zakończenia rozruchu i moment rozpoczęcia wyłączania instalacji,
• proponowane procedury monitorowania procesów technologicznych istotnych z punktu wi-dzenia wymagań ochrony środowiska, w szczególności pomiaru lub ewidencjonowania wielkości emisji oraz wymagań ochrony przeciwpożarowej w przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów,
• deklarowany termin i sposób zakończenia eksploatacji instalacji lub jej oznaczonej części, niestwarzający zagrożenia dla środowiska, jeżeli zakończenie eksploatacji jest przewidywane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie,
• deklarowany łączny czas dalszej eksploatacji instalacji, jeżeli ma on wpływ na określenie wymagań ochrony środowiska, oraz deklarowany sposób dokumentowania czasu tej eksploatacji,
• deklarowany termin oddania instalacji do eksploatacji w przypadku określonym w art. 191a ustawy Poś,
• czas, na jaki wydane ma być pozwolenie,
• numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany,
• wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do wytwarzania, z uwzględnieniem ich podstawowego składu chemicznego i właściwości,
• określenie ilości odpadów poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku,
• wskazanie sposobów zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
• opis dalszego sposobu gospodarowania odpadami, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
• wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzajów magazynowanych odpadów,
• informacje o spełnianiu wymogów, o których mowa w art. 143 - jeżeli wniosek, o którym mowa, dotyczy instalacji nowo uruchamianych lub w sposób istotny zmienianych.

Do wniosku o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów należy również dołączyć:

• dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osobą fizyczną,
• streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym,
• operat przeciwpożarowy spełniający wymagania określone w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach,
• postanowienie, o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach,
Przepisów dotyczących wykonania operatu przeciwpożarowego, o którym mowa w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy o odpadach, nie stosuje się w przypadku zakładu stwarzającego zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, o którym mowa w art. 3 pkt 48a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
• zaświadczenie o niekaralności prowadzącego instalację:
a) za przestępstwa przeciwko środowisku,
b) będącego osobą fizyczną albo wspólnika, prokurenta, członka rady nadzorczej lub członka zarządu prowadzącego instalację będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej za przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2025 r. poz. 383),
• tytuł prawny do terenu, na którym odbywać się będzie magazynowanie odpadów - (art. 25 ust. 2 ustawy o odpadach).

Pozwolenie na wytwarzanie odpadów wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 10 lat.

 

Opłaty:

• opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów - część III ust. 40 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Wysokość opłaty skarbowej należy określić po ustaleniu, czy zakład zalicza się do "mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców" (506 zł), czy do innych 
(2 011 zł), zgodnie z kwalifikacją przedsiębiorców zawartą w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.
• Opłata skarbowa za pełnomocnictwo - 17 zł, w przypadku gdy strona działa przez pełnomocnika. 

Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest Burmistrz Miasta i Gminy Piaseczno. 
Nr rachunku bankowego Urzędu Miasta i Gminy Piaseczno 05 1240 6973 1111 0010 8670 6226 (Pekao S.A.).

 

Czas załatwienia sprawy:

Bez zbędnej zwłoki, a w przypadkach szczególnie skomplikowanych, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Do terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności w tym uzgodnień, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu.

 

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska 

Wytworzył: Leopold Śliwiński
Data wytworzenia: 30.11.2006
Opublikował w BIP: Ciechomski Marcin
Data opublikowania: 30.11.2006 12:19
Ostatnio zaktualizował: Monika Głuchowiecka
Data ostatniej aktualizacji: 22.07.2025 10:51
Liczba wyświetleń: 14

Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.