W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wróć

Udzielenie przez Starostę koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż

RSS

Miejsce załatwienia sprawy

Starostwo Powiatowe w Piasecznie
Wydział Ochrony Środowiska
ul. Chyliczkowska 14, 05-500 Piaseczno
tel. 22 756 62 54 w. 178

Sposób załatwienia sprawy

Wniosek składa się w kancelarii Starostwa Powiatowego w Piasecznie,  ul. Chyliczkowska 14
Koncesję odbiera się po dostarczeniu do Wydziału Ochrony Środowiska, Starostwa Powiatowego w Piasecznie dowodu dokonania opłaty skarbowej, o której mowa w punkcie 5.

Po uzyskaniu koncesji może być wykonywana działalność w zakresie wydobywania kopalin ze złóż.

Starosta udziela koncesji na wydobywanie kopalin jeżeli jednocześnie są spełnione następujące wymagania:

  1. obszar udokumentowanego złoża nieobjętego własnością górniczą nie przekracza 2 ha,
  2. wydobycie kopaliny ze złoża w roku kalendarzowym nie przekroczy 20000 m3,
  3. działalność będzie prowadzona metodą odkrywkową oraz bez użycia środków strzałowych.

Wymagane dokumenty

Prowadzenie działalności w zakresie wydobywania kopaliny związane jest z:

  1. Uzyskaniem od organu koncesyjnego (Starosta Piaseczyński) – decyzji zatwierdzającej projekt robót geologicznych sporządzony w celu rozpoznawania kopaliny na terenie projektowanej działalności. W wyniku realizacji w/w robót geologicznych powinna zostać opracowana dokumentacja geologiczna złoża.
  2. Przedłożeniem do organu koncesyjnego celem zatwierdzenia dokumentacji geologicznej złoża, opracowanej zgodnie z udzieloną koncesją i ustaleniami projektu prac geologicznych oraz rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 1 lipca 2015 roku w sprawie dokumentacji geologiczne złoża kopaliny, z wyłączeniem złoża węglowodorów  (Dz. U. z 2015 roku, poz. 987).
    Dokumentację geologiczną złoża kopaliny sporządza się w celu określenia granic złoża, jego zasobów oraz geologicznych warunków występowania.
  3. Uzyskaniem od organu koncesyjnego jakim jest Starosta Piaseczyński - koncesji na wydobywanie kopaliny z terenu objętego granicami udokumentowanego złoża i prawami własności do terenu projektowanej działalności.
    Udzielenie koncesji następuje na podstawie przedłożonych do organu koncesyjnego stosownych dokumentów i uzyskaniem przez organ koncesyjny pozytywnych uzgodnień i opinii z :
    • właściwym wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta (uzgodnienie następuje na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego),
    • Wojewodą Mazowieckim,
    • Wyższym Urzędem Górniczym w Katowicach,
    • Okręgowym Urzędem Górniczym w Warszawie.
  4. Działalność związana z wydobywaniem kopaliny odbywa się w oparciu o zatwierdzony przez właściwy organ nadzoru górniczego plan ruchu zakładu górniczego, sporządzony w oparciu o warunki określone w koncesji oraz projekcie zagospodarowania złoża.

    Koncesję wydaje się na wniosek.

    Wniosek o wydanie koncesji powinien zawierać:
      1. oznaczenie wnioskodawcy, jego siedziby i adresu,
      2. określenie numeru w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,
      3. określenie rodzaju i zakresu wykonywania działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona koncesja,
      4. określenie prawa wnioskodawcy do terenu (przestrzeni), w ramach którego projektowana działalność ma być wykonywana, lub prawa, o którego ubiega się wnioskodawca,
      5. określenie czasu, na jaki koncesja ma być udzielona, wraz ze wskazaniem daty rozpoczęcia działalności,
      6. określenie środków, jakimi dysponuje podmiot ubiegający się o koncesję w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania działalności objętej wnioskiem.

Wniosek o udzielenie koncesji na wydobywanie kopalin, powinien określać:

  • złoże kopaliny lub jego część, która ma być przedmiotem wydobycia,
  • wielkość i sposób zamierzonego wydobycia kopaliny,
  • stopień zamierzonego wykorzystania zasobów złoża, w tym kopalin towarzyszących i współwystępujących użytecznych pierwiastków śladowych, jak również środki umożliwiające osiągnięcie tego celu,
  • projektowane położenie obszaru górniczego i terenu górniczego oraz ich granic.

Do wniosku należy dołączyć:

  • dowód istnienia prawa przysługującego wnioskodawcy do wykorzystania dokumentacji geologicznej w celu ubiegana się o koncesję,
  • dowód istnienia prawa przysługującego wnioskodawcy do nieruchomości gruntowej, w granicach której ma być wykonywana zamierzona działalność w zakresie wydobywania kopaliny metodą odkrywkową, lub dowód przyrzeczenia jego ustanowienia.

Organ koncesyjny może żądać przedłożenia dokumentacji geologicznej.

Opłata

Opłatę skarbową za udzieloną koncesję na poszukiwanie, rozpoznawanie lub wydobywanie kopalin w wysokości 616 zł należy dokonać na
rachunek Urzędu Miasta i Gminy Piaseczno
05 1240 6973 1111 0010 8670 6226 (Pekao S.A.)

Czas załatwienia sprawy

Nie dłużej niż 2 miesiące licząc od dnia przedłożenia prawidłowo sporządzonego wniosku o udzielenie koncesji na wydobywanie kopalin.

Służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie zgodnie z ustaleniami Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

Podstawa prawna

 

Wytworzył: Monika Głuchowiecka-Jarek
Data wytworzenia: 21.07.2025
Opublikował w BIP: Monika Głuchowiecka
Data opublikowania: 21.07.2025 10:23
Ostatnio zaktualizował: Monika Głuchowiecka
Data ostatniej aktualizacji: 21.07.2025 10:32
Liczba wyświetleń: 9

Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.