Rejestracja pojazdu używanego zakupionego w Polsce
RSS-
Rejestracja pojazdu używanego zakupionego w Polsce
Miejsce złożenia dokumentów:
Starostwo Powiatowe w Piasecznie
Wydział Komunikacji i Transportu
Czajewicza 2/4
tel. 22 736 48 70
oraz w delegaturach w Górze Kalwarii, Konstancinie-Jeziornie, Lesznowoli i Tarczynie
- Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w Wydziale Komunikacji i Transportu na stronie https://bezkolejki.eu/sppiaseczno
- Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Górze Kalwarii na stronie https://bezkolejki.eu/filia_gk
- Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Konstancinie-Jeziornie na stronie https://bezkolejki.eu/filia_kj
- Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Lesznowoli na stronie https://bezkolejki.eu/lesznowola
- Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Tarczynie na stronie https://bezkolejki.eu/filia_t
Wymagane dokumenty
- Wniosek właściciela lub właścicieli o rejestrację pojazdu.
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:
- notariusza lub
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
- Dowód własności pojazdu. Takim dokumentem może być np.:
- faktura VAT, która potwierdza nabycie pojazdu,
- umowa kupna-sprzedaży,
- umowa zamiany,
- umowa darowizny,
- umowa dożywocia,
- prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności
- umowa przewłaszczenia np. banku,
- pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia.
- Dowód rejestracyjny pojazdu.
- Tablice rejestracyjne.
Od 1 lutego 2022 r. możesz pozostać przy dotychczasowym numerze rejestracyjnym, jeśli składasz wniosek o przerejestrowanie pojazdu używanego, zakupionego w Polsce. Możesz to zrobić jeśli tablice są białe oraz mają oznaczenie unijne (gwiazdy na niebieskim tle). Dodatkowo tablice muszą być czytelne, czyli utrzymane w należytym stanie oraz niepogięte. Jeżeli tablice rejestracyjne zakupionego pojazdu nie spełnią tych warunków będziemy musieli przerejestrować Twoje auto na nowe numery, co będzie wiązało się z wyższą opłatą. - Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba fizyczna przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport. W przypadku braku zameldowania (obywatel PL) dołącz oświadczenie o miejscu zamieszkania.
- Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona. - Jeżeli jesteś cudzoziemcem przebywającym w Polsce, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
-
- do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
- wiza Schengen lub wiza krajowa,
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
- karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
- dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
- karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
- karta pobytu wydana w związku z:
-
udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, -
zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE, -
nadaniem statusu uchodźcy, -
udzieleniem ochrony uzupełniającej, -
udzieleniem zgody na pobyt tolerowany.
- dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
- dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.
- do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.
Opłaty
Opłaty za rejestrację pojazdu możesz zrobić:
1. w opłatomacie zlokalizowanym przy wejściu do budynku Wydziału Komunikacji i Transportu od strony ul. Czajewicza
2. przelewem na rachunek bankowy –Starostwo Powiatowe w Piasecznie nr konta: 62 1020 1169 0000 8002 0107 8963
3. Kartą/blikiem podczas rejestracji
W tytule przelewu wpisz:
• markę i model pojazdu,
• numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
• numer rejestracyjny, jeśli pojazd już je ma.Samochód:
- Przerejestrowanie z wydaniem nowych numerów rejestracyjnych - 160,00 zł
- Przerejestrowanie pojazdu z pozostawieniem numerów rejestracyjnych i wydaniem pozwolenia czasowego - 80,00 zł
- Przerejestrowanie pojazdu z pozostawieniem numerów rejestracyjnych bez wydawania pozwolenia czasowego - 66,50 zł
- Rejestracja pojazdu zabytkowego - 180,00 zł
- Rejestracja pojazdu z wydaniem tablic indywidualnych - 1080,00 zł
- Rejestracja na tablice tymczasowe - 61,00 zł
Motocykl:
- Przerejestrowanie z wydaniem nowych numerów rejestracyjnych - 120,00 zł
- Przerejestrowanie pojazdu z pozostawieniem numerów rejestracyjnych i wydaniem pozwolenia czasowego - 80,00 zł
- Przerejestrowanie pojazdu z pozostawieniem numerów rejestracyjnych bez wydawania pozwolenia czasowego - 66,50 zł
- Rejestracja pojazdu zabytkowego - 130,00 zł
- Rejestracja pojazdu z wydaniem tablic indywidualnych - 580,00 zł
- Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł
Motorower:
- Przerejestrowanie z wydaniem nowych numerów rejestracyjnych - 110,00 zł
- Przerejestrowanie pojazdu z pozostawieniem numerów rejestracyjnych i wydaniem pozwolenia czasowego - 80,00 zł
- Przerejestrowanie pojazdu z pozostawieniem numerów rejestracyjnych bez wydawania pozwolenia czasowego - 66,50 zł
- Rejestracja pojazdu zabytkowego - 130,00 zł (wydanie żółtej tablicy motocyklowej)
- Rejestracja pojazdu zabytkowego - 120,00 zł (wydanie białej tablicy motorowerowej)
- Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł
Przyczepa/Naczepa:
- Przerejestrowanie z wydaniem nowych numerów rejestracyjnych - 120,00 zł
- Przerejestrowanie pojazdu z pozostawieniem numerów rejestracyjnych i wydaniem pozwolenia czasowego - 80,00 zł
- Przerejestrowanie pojazdu z pozostawieniem numerów rejestracyjnych bez wydawania pozwolenia czasowego - 66,50 zł
- Rejestracja pojazdu zabytkowego - 130,00 zł
- Rejestracja na tablice tymczasowe - 39,75 zł
Ciągnik rolniczy:
- Przerejestrowanie z wydaniem nowych numerów rejestracyjnych - 120,00 zł
- Przerejestrowanie pojazdu z pozostawieniem numerów rejestracyjnych i wydaniem pozwolenia czasowego - 80,00 zł
- Przerejestrowanie pojazdu z pozostawieniem numerów rejestracyjnych bez wydawania pozwolenia czasowego - 66,50 zł
- Rejestracja pojazdu zabytkowego - 130,00 zł
- Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł
Możliwe dodatkowe opłaty:
• 5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
• 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
• 500 zł –opłata recyklingowa. [!] Ta opłata nie dotyczy pojazdów wprowadzonych na terytorium Polski po 1 stycznia 2016 r. Opłatę recyklingową musisz wpłacić na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w BGK III Oddział Warszawa nr 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014.Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest burmistrz.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
• w opłatomacie zlokalizowanym przy wejściu do budynku Wydziału Komunikacji i Transportu od strony ul. Czajewicza
• przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Piaseczno 05 1240 6973 1111 0010 8670 6226 (Pekao S.A.) W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXTermin odpowiedzi
Termin załatwienia sprawy określa art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. 2024 r. poz. 572 t.j.)
Sposób załatwienia sprawy
Rejestracja pojazdu ma formę decyzji administracyjnej. Złożenie i odbiór decyzji następuje osobiście lub przez pełnomocnika. W sprawach, w których wnioskodawcą jest podmiot gospodarczy - osoba upoważniona w KRS lub właściciel wykazany w wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
Tryb odwoławczy
Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za pośrednictwem Starosty Piaseczyńskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi
1. Jako właściciel pojazdu masz obowiązek zarejestrować pojazd w ciągu 30 dni od zakupu. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zajmujesz się obrotem pojazdami, na rejestrację pojazdu masz 90 dni. Jeżeli tego nie zrobisz w terminie grozi Ci kara administracyjna.
2. Jeśli kupisz pojazd już zarejestrowany od Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Sił Zbrojnych RP, Służby Celnej to nie musisz przedstawiać dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych.
3. Jeśli dane zbywcy pojazdu są niezgodne z danymi w dowodzie rejestracyjnym to do wniosku o rejestrację pojazdu musisz dołączyć wszystkie dokumenty, które potwierdzają fakt przeniesienia prawa własności.
4. Organem właściwym w sprawach rejestracji pojazdów w powiecie piaseczyńskim jest Starosta Piaseczyński. Pracownicy upoważnieni przez Starostę są zobowiązani do sprawdzania czy pojazd ma ważne ubezpieczenie OC. Zrobią to w dniu wydawania dowodu rejestracyjnego oraz decyzji o stałej rejestracji Twojego pojazdu. Jeśli nie okażesz nam ważnej polisy OC nie wpłynie to na pozytywne załatwienie sprawy. Musimy jednak powiadomić o tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), który może nałożyć na Ciebie karę finansową
5. Osoby fizyczne i prawne będące właścicielami samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągników siodłowych i balastowych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony, przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, autobusów muszą zapłacić podatek od środków transportowych.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
2. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
3. Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
4. Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
5. Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
6. Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
7. Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
8. Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
9. Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości
10. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
12. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
Odpowiedzialny za treść: | Sylwia Krzyczkowska |
---|---|
Wytworzył: | Sylwia Krzyczkowska |
Data wytworzenia: | 16.02.2022 |
Opublikował w BIP: | Ciechomski Marcin |
Data opublikowania: | 16.02.2022 09:44 |
Ostatnio zaktualizował: | Sylwia Krzyczkowska |
Data ostatniej aktualizacji: | 22.08.2025 09:33 |
Liczba wyświetleń: | 330 |
Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.