Rejestracja pojazdu nowego zakupionego w Polsce
RSSRejestracja pojazdu nowego zakupionego w Polsce
Miejsce złożenia dokumentów:
Starostwo Powiatowe w Piasecznie
Wydział Komunikacji i Transportu
Ul. Czajewicza 2/4
tel. 22 736 48 70
oraz w delegaturach w Górze Kalwarii, Konstancinie-Jeziornie, Lesznowoli i Tarczynie
• Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w Wydziale Komunikacji i Transportu na stronie https://bezkolejki.eu/sppiaseczno
• Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Górze Kalwarii na stronie https://bezkolejki.eu/filia_gk
• Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Konstancinie-Jeziornie na stronie https://bezkolejki.eu/filia_kj
• Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Lesznowoli na stronie https://bezkolejki.eu/lesznowola
• Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Tarczynie na stronie https://bezkolejki.eu/filia_t
Wymagane dokumenty
1. Wniosek właściciela lub właścicieli o rejestrację pojazdu.
2. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
3. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:
o notariusza lub,
o adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
o upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
4. Dowód własności pojazdu. Takim dokumentem może być np.:
o faktura VAT, która potwierdza nabycie pojazdu,
o umowa sprzedaży,
o umowa zamiany,
o umowa darowizny,
o umowa dożywocia,
o prawomocne orzeczenie sądu, które rozstrzyga o prawie własności.
5. Jeden z dokumentów:
o świadectwo zgodności Wspólnoty Europejskiej (WE),
o świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu,
o świadectwo zgodności wraz z oświadczeniem, które zawiera dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
o dopuszczenie jednostkowe pojazdu,
o decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu.
6. Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba fizyczna – przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport. W przypadku braku zameldowania (obywatelstwo PL) dołącz oświadczenie o miejscu zamieszkania.
7. Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.
8. Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
a. do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie stałego lub czasowego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
wiza Schengen lub wiza krajowa,
karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE.
karta pobytu wydana w związku z:
udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały,
udzieleniem zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
nadaniem statusu uchodźcy,
udzieleniem ochrony uzupełniającej,
udzieleniem zgody na pobyt tolerowany.
b. dla firmy zagranicznej – do wglądu: zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy.
c. dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu: umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.
Opłaty
Opłaty za rejestrację pojazdu możesz zrobić:
1. w opłatomacie zlokalizowanym przy wejściu do budynku Wydziału Komunikacji i Transportu od strony ul. Czajewicza
2. przelewem na rachunek bankowy –Starostwo Powiatowe w Piasecznie nr konta: 62 1020 1169 0000 8002 0107 8963
3. Kartą/blikiem podczas rejestracji
W tytule przelewu wpisz:
• markę i model pojazdu,
• numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
• numer rejestracyjny, jeśli pojazd już je ma.
Samochód:
Rejestracja nowego pojazdu - 160,00 zł
Rejestracja pojazdu z wydaniem tablic indywidualnych - 1080,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 61,00 zł
Motocykl:
Rejestracja nowego pojazdu - 120,00 zł
Rejestracja pojazdu z wydaniem tablic indywidualnych - 580,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł
Motorower:
Rejestracja nowego pojazdu - 110,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł
Przyczepa/Naczepa:
Rejestracja nowego pojazdu - 120,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 39,75 zł
Ciągnik rolniczy:
Rejestracja nowego pojazdu - 120,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł
Możliwe dodatkowe opłaty:
• 5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
• 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
• 500 zł –opłata recyklingowa. [!] Ta opłata nie dotyczy pojazdów wprowadzonych na terytorium Polski po 1 stycznia 2016 r. Opłatę recyklingową musisz wpłacić na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w BGK III Oddział Warszawa nr 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014.
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest burmistrz.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
• w opłatomacie zlokalizowanym przy wejściu do budynku Wydziału Komunikacji i Transportu od strony ul. Czajewicza
• przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Piaseczno 05 1240 6973 1111 0010 8670 6226 (Pekao S.A.) W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXX
Termin odpowiedzi
Termin załatwienia sprawy określa art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. 2024 r. poz. 572 t.j.)
Sposób załatwienia sprawy
Rejestracja pojazdu ma formę decyzji administracyjnej. Złożenie i odbiór decyzji następuje osobiście lub przez pełnomocnika. W sprawach, w których wnioskodawcą jest podmiot gospodarczy - osoba upoważniona w KRS lub właściciel wykazany w wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
Tryb odwoławczy
Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za pośrednictwem Starosty Piaseczyńskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi
1. Jako właściciel pojazdu masz obowiązek zarejestrować swój pojazd w ciągu 30 dni od zakupu. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zajmujesz się obrotem pojazdami, na rejestrację pojazdu masz 90 dni. Jeżeli tego nie zrobisz w terminie grozi Ci kara administracyjna.
2. Organem właściwym w sprawach rejestracji pojazdów w powiecie piaseczyńskim jest Starosta Piaseczyński. Pracownicy upoważnieni przez Starostę są zobowiązani do sprawdzania czy pojazd ma ważne ubezpieczenie OC. Zrobią to w dniu wydawania dowodu rejestracyjnego oraz decyzji o stałej rejestracji Twojego pojazdu. Jeśli nie okażesz nam ważnej polisy OC nie wpłynie to na pozytywne załatwienie sprawy. Musimy jednak powiadomić o tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), który może nałożyć na Ciebie karę finansową.
3. Osoby fizyczne i prawne, które są właścicielami samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągników siodłowych i balastowych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony, przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, autobusów muszą zapłacić podatek od środków transportowych.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
2. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
3. Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
4. Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
5. Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
6. Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia
7. Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
8. Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
9. Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
10. Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (sejm.gov.pl)
11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracja pojazdów
12. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
13. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
Odpowiedzialny za treść: | Sylwia Krzyczkowska |
---|---|
Wytworzył: | Sylwia Krzyczkowska |
Data wytworzenia: | 02.07.2025 |
Opublikował w BIP: | Sylwia Krzyczkowska |
Data opublikowania: | 02.07.2025 10:09 |
Ostatnio zaktualizował: | Sylwia Krzyczkowska |
Data ostatniej aktualizacji: | 17.07.2025 14:02 |
Liczba wyświetleń: | 76 |
Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.