Biuletyn Informacji Publicznej Powiat Piaseczyński Przeczytaj artykuł "Rejestracja pojazdu zabytkowego" opublikowany w naszym biuletynie. http://sbip102.lo.pl Tue, 02 Sep 2025 14:44:23 +0200 <![CDATA[Rejestracja pojazdu zabytkowego]]> Rejestracja pojazdu zabytkowego

Miejsce złożenia dokumentów:
Starostwo Powiatowe w Piasecznie
Wydział Komunikacji i Transportu
Czajewicza 2/4
tel. 22 736 48 70
oraz w delegaturach w Górze Kalwarii, Konstancinie-Jeziornie, Lesznowoli i Tarczynie

•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w Wydziale Komunikacji i Transportu na stronie https://bezkolejki.eu/sppiaseczno
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Górze Kalwarii na stronie https://bezkolejki.eu/filia_gk
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Konstancinie-Jeziornie na stronie https://bezkolejki.eu/filia_kj
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Lesznowoli na stronie https://bezkolejki.eu/lesznowola
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Tarczynie na stronie https://bezkolejki.eu/filia_t

Wymagane dokumenty

1.    Wniosek  o rejestrację pojazdu.
2.    Zgoda na przetwarzanie danych osobowych..
3.    Dowód własności pojazdu. Takim dokumentem może być np.: 
o    faktura VAT, która potwierdza nabycie pojazdu,
o    umowa sprzedaży,
o    umowa zamiany,
o    umowa darowizny,
o    umowa dożywocia,
o    prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
o    umowa o dział spadku,
o    umowa o zniesienie współwłasności,
o    prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
o    prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku,
o    zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia,
o    umowa przewłaszczenia np. banku, 
o    pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia.
4.    Decyzja w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokument, który potwierdzi ujęcie pojazdu w wojewódzkiej ewidencji zabytków lub wpisanie go do inwentarza muzealiów.
5.    Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego. 
6.    Protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego.
7.    Dowód opłaty za rejestrację pojazdu.
8.    Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez: 
o    notariusza lub, 
o    adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
o    upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu. 
9.    Dowód rejestracyjny pojazdu.
Jeśli nie masz dowodu rejestracyjnego musisz złożyć oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania o jego braku.
10.    Dotychczasowe tablice rejestracyjne.
Jeśli ich nie masz, musisz dołączyć  oświadczenie o utracie tablic rejestracyjnych.
11.    Jeśli pojazd został sprowadzony z zagranicy dodatkowo dołącz:
a.    dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa, które nie jest państwem członkowskim Unii Europejskiej (UE),
b.    jeden z dokumentów informujących o akcyzie:
    dokument, który potwierdza zapłatę akcyzy na terytorium kraju, 
    dokument, który potwierdzi brak tego obowiązku,
    zaświadczenie, które potwierdza zwolnienie od akcyzy, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego UE i jest to samochód osobowy,
c.    tłumaczenia dokumentów sporządzonych w języku obcym na język polski przygotowane przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula.
2.    Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba fizyczna przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport. W przypadku braku zameldowania (obywatel PL) dołącz oświadczenie o miejscu zamieszkania.
3.    Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.
4.    Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw do wglądu:
a.    dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
    wiza Schengen lub wiza krajowa,
    karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
    zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE,
    karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
    dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
    karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
    karta pobytu wydana w związku z:
    udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, 
    zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
    nadaniem statusu uchodźcy, 
    udzieleniem ochrony uzupełniającej, 
    udzieleniem zgody na pobyt tolerowany.
b.    dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
c.    dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność kopii dokumentu z przedstawionym oryginałem za dodatkową opłatą.


Opłaty

Opłaty za rejestrację pojazdu możesz zrobić:
•    w opłatomacie zlokalizowanym przy wejściu do budynku Wydziału Komunikacji i Transportu od strony ul. Czajewicza 
•    przelewem na rachunek bankowy –Starostwo Powiatowe w Piasecznie nr konta: 62 1020 1169 0000 8002 0107 8963
•    Kartą/blikiem podczas rejestracji


W tytule przelewu wpisz:
•    markę i model pojazdu, 
•    numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
•    numer rejestracyjny, jeśli pojazd już je ma.


Samochód:
•    Rejestracja pojazdu zabytkowego - 180,00 zł
•    Rejestracja na tablice tymczasowe - 61,00 zł


Motocykl:
•    Rejestracja pojazdu zabytkowego - 130,00 zł
•    Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł


Motorower:
•    Rejestracja pojazdu zabytkowego - 120,00 zł 
•    Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł


Możliwe dodatkowe opłaty:
•    5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
•    17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.

Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest burmistrz.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
•    w opłatomacie zlokalizowanym przy wejściu do budynku Wydziału Komunikacji i Transportu od strony ul. Czajewicza 
•    przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Piaseczno               05 1240 6973 1111 0010 8670 6226 (Pekao S.A.) W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXX


Termin odpowiedzi

1.    Niezwłocznie – sprawy, które nie wymagają informacji lub wyjaśnień lub zbierania dowodów.
2.    Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
3.    Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Termin realizacji sprawy liczymy od dnia, w którym złożysz kompletny wniosek.


Tryb odwoławczy

Jeśli otrzymasz decyzję możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie. Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.


Uwagi

1.    Jako właściciel pojazdu masz obowiązek zarejestrować swój pojazd w ciągu 30 dni od zakupu. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zajmujesz się obrotem pojazdami – na rejestrację pojazdu masz 90 dni. Jeżeli nie zrobisz tego w terminie grozi Ci kara administracyjna. 
2.    Obowiązek tłumaczenia dokumentów na język polski nie dotyczy dowodu rejestracyjnego wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE), Konfederacji Szwajcarskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), państwa strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w zakresie zawierającym oznaczenia kodów stosowanych w tym dowodzie, które są zgodne z kodami określonymi w aktualnym wzorze krajowego dowodu rejestracyjnego.
3.    Przed rozpoczęciem procedury rejestracji pojazdu zabytkowego, musisz zgłosić się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, właściwego ze względu na miejsce przebywania zabytku, który oceni pojazd na podstawie dostarczonej przez Ciebie opinii rzeczoznawcy. Pamiętaj, że musi być wymieniony na liście rzeczoznawców samochodowych Ministerstwa Infrastruktury. Decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków powinna być wydana na obecnego właściciela.


Podstawa prawna

1.    Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
2.    Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
3.    Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
4.    Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
5.    Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach
6.    Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
7.    Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
8.    Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
9.    Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
10.    Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
11.    Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (sejm.gov.pl)
12.    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów 
13.    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych  z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
14.    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
15.    Rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2004 r. w sprawie zakresu, form i sposobu ewidencjonowania zabytków w muzeach
16.    Rozporządzenie z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem
 

]]>
http://sbip102.lo.pl/artykul/rejestracja-pojazdu-zabytkowego Mon, 14 Jul 2025 14:54:20 +0200