Biuletyn Informacji Publicznej Powiat Piaseczyński Przeczytaj artykuł "Rejestracja pojazdu nowego zakupionego w Polsce" opublikowany w naszym biuletynie. http://sbip102.lo.pl Tue, 02 Sep 2025 14:44:01 +0200 <![CDATA[Rejestracja pojazdu nowego zakupionego w Polsce]]> Rejestracja pojazdu nowego zakupionego w Polsce

Miejsce złożenia dokumentów:

Starostwo Powiatowe w Piasecznie
Wydział Komunikacji i Transportu
Ul. Czajewicza 2/4
tel. 22 736 48 70
oraz w delegaturach w Górze Kalwarii, Konstancinie-Jeziornie, Lesznowoli i Tarczynie

•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w Wydziale Komunikacji i Transportu na stronie https://bezkolejki.eu/sppiaseczno
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Górze Kalwarii na stronie https://bezkolejki.eu/filia_gk
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Konstancinie-Jeziornie na stronie https://bezkolejki.eu/filia_kj
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Lesznowoli na stronie https://bezkolejki.eu/lesznowola
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Tarczynie na stronie https://bezkolejki.eu/filia_t

Wymagane dokumenty

1.    Wniosek właściciela lub właścicieli o rejestrację pojazdu.
2.    Zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
3.    Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:
o    notariusza lub,
o    adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
o    upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
4.    Dowód własności pojazdu. Takim dokumentem może być np.: 
o    faktura VAT, która potwierdza nabycie pojazdu, 
o    umowa sprzedaży,
o    umowa zamiany,
o    umowa darowizny,
o    umowa dożywocia,
o    prawomocne orzeczenie sądu, które rozstrzyga o prawie własności.
5.    Jeden z dokumentów:
o    świadectwo zgodności Wspólnoty Europejskiej (WE),
o    świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu,
o    świadectwo zgodności wraz z oświadczeniem, które zawiera dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
o    dopuszczenie jednostkowe pojazdu,
o    decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu.
6.    Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba fizyczna – przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport. W przypadku braku zameldowania (obywatelstwo PL) dołącz oświadczenie o miejscu zamieszkania.
7.    Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.
8.    Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
a.    do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie stałego lub czasowego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
    wiza Schengen lub wiza krajowa,
    karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
    zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
    karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
    dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
    karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE.
    karta pobytu wydana w związku z:
    udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały,
    udzieleniem zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
    nadaniem statusu uchodźcy,
    udzieleniem ochrony uzupełniającej,
    udzieleniem zgody na pobyt tolerowany.
b.    dla firmy zagranicznej – do wglądu: zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy.
c.    dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu: umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.


Opłaty

Opłaty za rejestrację pojazdu możesz zrobić:
1.    w opłatomacie zlokalizowanym przy wejściu do budynku Wydziału Komunikacji i Transportu od strony ul. Czajewicza 
2.    przelewem na rachunek bankowy –Starostwo Powiatowe w Piasecznie nr konta: 62 1020 1169 0000 8002 0107 8963
3.    Kartą/blikiem podczas rejestracji


W tytule przelewu wpisz:
•    markę i model pojazdu, 
•    numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
•    numer rejestracyjny, jeśli pojazd już je ma.

Samochód:
Rejestracja nowego pojazdu - 160,00 zł
Rejestracja pojazdu z wydaniem tablic indywidualnych - 1080,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 61,00 zł

Motocykl:
Rejestracja nowego pojazdu - 120,00 zł
Rejestracja pojazdu z wydaniem tablic indywidualnych - 580,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł

Motorower:
Rejestracja nowego pojazdu - 110,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł

Przyczepa/Naczepa:
Rejestracja nowego pojazdu - 120,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 39,75 zł

Ciągnik rolniczy:
Rejestracja nowego pojazdu - 120,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł

Możliwe dodatkowe opłaty:
•    5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
•    17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
•    500 zł –opłata recyklingowa. [!] Ta opłata nie dotyczy pojazdów wprowadzonych na terytorium Polski po 1 stycznia 2016 r. Opłatę recyklingową musisz wpłacić na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w BGK III Oddział Warszawa nr 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014.

Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest burmistrz.


Opłaty skarbowe możesz zrobić:
•    w opłatomacie zlokalizowanym przy wejściu do budynku Wydziału Komunikacji i Transportu od strony ul. Czajewicza 
•    przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Piaseczno 05 1240 6973 1111 0010 8670 6226 (Pekao S.A.) W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXX

Termin odpowiedzi

Termin załatwienia sprawy określa art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. 2024 r. poz. 572 t.j.)

Sposób załatwienia sprawy

Rejestracja pojazdu ma formę decyzji administracyjnej. Złożenie i odbiór decyzji następuje osobiście lub przez pełnomocnika. W sprawach, w których wnioskodawcą jest podmiot gospodarczy - osoba upoważniona w KRS lub właściciel wykazany w wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za pośrednictwem Starosty Piaseczyńskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Uwagi

1.    Jako właściciel pojazdu masz obowiązek zarejestrować swój pojazd w ciągu 30 dni od zakupu. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zajmujesz się obrotem pojazdami, na rejestrację pojazdu masz 90 dni. Jeżeli tego nie zrobisz w terminie grozi Ci kara administracyjna. 
2.    Organem właściwym w sprawach rejestracji pojazdów w powiecie piaseczyńskim jest Starosta Piaseczyński. Pracownicy upoważnieni przez Starostę są zobowiązani do sprawdzania czy pojazd ma ważne ubezpieczenie OC. Zrobią to w dniu wydawania dowodu rejestracyjnego oraz decyzji o stałej rejestracji Twojego pojazdu. Jeśli nie okażesz nam ważnej polisy OC nie wpłynie to na pozytywne załatwienie sprawy. Musimy jednak powiadomić o tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), który może nałożyć na Ciebie karę finansową.
3.    Osoby fizyczne i prawne, które są właścicielami samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągników siodłowych i balastowych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony, przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, autobusów muszą zapłacić podatek od środków transportowych. 

Podstawa prawna

1.    Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
2.    Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
3.    Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
4.    Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
5.    Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
6.    Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia
7.    Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
8.    Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
9.    Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
10.    Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (sejm.gov.pl)
11.    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracja pojazdów 
12.    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych  z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
13.    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników

]]>
http://sbip102.lo.pl/artykul/rejestracja-pojazdu-nowego-zakupionego-w-polsce Wed, 02 Jul 2025 10:09:01 +0200