Biuletyn Informacji Publicznej Powiat Piaseczyński Przeczytaj artykuł "Powtórna rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy, który wcześniej został wyrejestrowany" opublikowany w naszym biuletynie. http://sbip102.lo.pl Tue, 02 Sep 2025 14:43:59 +0200 <![CDATA[Powtórna rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy, który wcześniej został wyrejestrowany]]> Powtórna rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy, który wcześniej został wyrejestrowany

Miejsce złożenia dokumentów:

Starostwo Powiatowe w Piasecznie
Wydział Komunikacji i Transportu
Czajewicza 2/4
tel. 22 736 48 70
oraz w delegaturach w Górze Kalwarii, Konstancinie-Jeziornie, Lesznowoli i Tarczynie

•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w Wydziale Komunikacji i Transportu na stronie https://bezkolejki.eu/sppiaseczno
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Górze Kalwarii na stronie https://bezkolejki.eu/filia_gk
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Konstancinie-Jeziornie na stronie https://bezkolejki.eu/filia_kj
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Lesznowoli na stronie https://bezkolejki.eu/lesznowola
•    Rezerwacja wizyt w celu załatwienia spraw w delegaturze Wydziału w Tarczynie na stronie https://bezkolejki.eu/filia_t

Wymagane dokumenty

Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącz do wniosku o rejestrację wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula. 
Nie musisz tłumaczyć na język polski: wyciągu ze świadectwa homologacji, świadectwa zgodności WE, odpisu decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, wydanych na podstawie świadectwa homologacji, albo decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, zgodnie ze wspólnotową procedurą homologacji, przez właściwy organ państwa członkowskiego.

1.    Wniosek właściciela lub właścicieli o rejestrację pojazdu.
2.    Zgoda na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli ją wyrazisz.
3.    Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. 
4.    Dowód własności pojazdu. Takim dokumentem może być np.: 
o    faktura VAT, która potwierdza nabycie pojazdu,
o    umowa sprzedaży,
o    umowa zamiany,
o    umowa darowizny,
o    umowa dożywocia,
o    umowa o dział spadku,
o    umowa o zniesienie współwłasności,
o    prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
o    prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku,
o    zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia,
o    umowa przewłaszczenia np. banku, 
o    pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia.
5.    Dowód rejestracyjny pojazdu wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski.
Więcej szczegółowych informacji przeczytasz w sekcji Uwagi.
6.    Tablice rejestracyjne.
7.    Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego – jeżeli jest wymagane. 
8.    Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba fizyczna przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty, paszport. W przypadku braku zameldowania (obywatelstwo PL) dołącz oświadczenie o miejscu zamieszkania.
9.    Jeśli rejestrujesz pojazd jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa, przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.
10.    Jeżeli jesteś cudzoziemcem przebywającym w Polsce, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
a.    do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
    wiza Schengen lub wiza krajowa,
    karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
    zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
    karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
    dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
    karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
    karta pobytu wydana w związku z:
    udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, 
    zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
    nadaniem statusu uchodźcy, 
    udzieleniem ochrony uzupełniającej, 
    udzieleniem zgody na pobyt tolerowany,
b.    dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
c.    dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu: umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną notarialnie kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.

Opłaty 

Opłaty za rejestrację pojazdu możesz zrobić:
1.    w opłatomacie zlokalizowanym przy wejściu do budynku Wydziału Komunikacji i Transportu od strony ul. Czajewicza
2.    przelewem na rachunek bankowy –Starostwo Powiatowe w Piasecznie nr konta: 62 1020 1169 0000 8002 0107 8963
3.    Kartą/blikiem podczas rejestracji


W tytule przelewu wpisz:
•    markę i model pojazdu, 
•    numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
•    numer rejestracyjny, jeśli pojazd już je ma.

Samochód:

Powtórna rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy - 160,00 zł
Rejestracja pojazdu z wydaniem tablic indywidualnych - 1080,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 61,00 zł

Motocykl:
Powtórna rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy - 120,00 zł
Rejestracja pojazdu z wydaniem tablic indywidualnych - 580,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł

Motorower:
Powtórna rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy - 110,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł

Przyczepa/Naczepa:
Powtórna rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy - 120,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 39,75 zł

Ciągnik rolniczy:
Powtórna rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy - 120,00 zł
Rejestracja na tablice tymczasowe - 36,75 zł


Możliwe dodatkowe opłaty:
•    5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
•    17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
•    500 zł –opłata recyklingowa.Ta opłata nie dotyczy pojazdów wprowadzonych na terytorium Polski po 1 stycznia 2016 r. Opłatę recyklingową musisz wpłacić na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w BGK III Oddział Warszawa nr 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014.

Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest burmistrz.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
•    w opłatomacie zlokalizowanym przy wejściu do budynku Wydziału Komunikacji i Transportu od strony ul. Czajewicza 
•    przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Piaseczno 05 1240 6973 1111 0010 8670 6226 (Pekao S.A.) W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXX

Termin odpowiedzi

Termin załatwienia sprawy określa art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. 2024 r. poz. 572 t.j.)

Sposób załatwienia sprawy

Rejestracja pojazdu ma formę decyzji administracyjnej. Złożenie i odbiór decyzji następuje osobiście lub przez pełnomocnika. W sprawach, w których wnioskodawcą jest podmiot gospodarczy - osoba upoważniona w KRS lub właściciel wykazany w wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za pośrednictwem Starosty Piaseczyńskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Uwagi

1.    Jako właściciel pojazdu masz obowiązek zarejestrować swój pojazd w ciągu 30 dni od zakupu. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zajmujesz się obrotem pojazdami, na rejestrację pojazdu masz 90 dni. Jeżeli tego nie zrobisz w terminie, grozi Ci kara administracyjna. 
2.    Nie musisz dołączać tłumaczenia dowodu rejestracyjnego jeśli został wydany przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE), Konfederacji Szwajcarskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i zawiera oznaczenia kodów stosowanych w tym dowodzie, które są zgodne z kodami określonymi w aktualnym wzorze polskiego dowodu rejestracyjnego.
3.    Jeśli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa, które nie jest państwem członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), to zamiast dowodu rejestracyjnego, możesz przedstawić inny dokument, który potwierdzi rejestrację pojazdu. Taki dokument musi być wydany przez organ właściwy do rejestracji pojazdów w tym państwie.
4.    Jeśli utraciłeś zagraniczny dowód rejestracyjny np. został Ci skradziony lub uległ zniszczeniu – przedstaw wtórnik dowodu rejestracyjnego lub zaświadczenie, wystawiony przez organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji. Wtórnik musi potwierdzać dane zawarte w zagubionym dokumencie, które są niezbędne do rejestracji pojazdu w Polsce.
5.    Nie wymagamy zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym jeśli pojazd był sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego EFTA – strony umowy o EOG oraz jeżeli w dokumentach pojazdu:
o    zamieszczone są wszystkie dane pojazdu niezbędne do rejestracji,
o    jest informacja, że pojazd ma aktualny termin następnego badania technicznego, zgodnego z przepisami obowiązującymi w Polsce.
6.    Organem właściwym w sprawach rejestracji pojazdów w Warszawie jest Prezydent m.st. Warszawy. Pracownicy upoważnieni przez Prezydenta są zobowiązani do sprawdzania czy pojazd ma ważne ubezpieczenie OC. Zrobią to w dniu wydawania dowodu rejestracyjnego oraz decyzji o stałej rejestracji Twojego pojazdu. Jeśli nie okażesz nam ważnej polisy OC nie wpłynie to na pozytywne załatwienie sprawy. Musimy jednak powiadomić o tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), który może nałożyć na Ciebie karę finansową.
7.    Osoby fizyczne i prawne, które są właścicielami samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągników siodłowych i balastowych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony, przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, autobusów, muszą zapłacić podatek od środków transportowych. 

 

Podstawa prawna

1.    Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
2.    Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
3.    Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
4.    Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
5.    Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
6.    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów 
7.    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych  z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
8.    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
9.    Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
10.    Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
11.    Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
12.    Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (sejm.gov.pl)

]]>
http://sbip102.lo.pl/artykul/powtorna-rejestracja-pojazdu-sprowadzonego-z-zagranicy-ktory-wczesniej-zostal-wyrejestrowany Wed, 02 Jul 2025 10:29:06 +0200